Tip: zo pas je #hashtags toe

25 november , 2015

hashtagHashtags zijn niet meer weg te denken uit de Social Media wereld. Met een hashtag kan je een groot bereik creëren en wordt het zoeken naar een bepaald onderwerp op een Social Media platform een stuk eenvoudiger. Maar het gebruik van hashtags is niet per platform hetzelfde. In dit artikel lichten wij toe hoe je hashtags moet gebruiken op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en Google+. Ook geven wij nog vijf tips voor het gebruik van hashtags.

Twitter
Wil je je bereik vergroten op Twitter, dan is het gebruik van hashtags een echte aanrader. Elke tweet waarin een hashtag vermeld staat, is namelijk zichtbaar voor gebruikers die op de hashtag zoeken en dat zijn dus ook mensen die jou niet volgen. Naast het feit dat je je bericht categoriseert, wordt dus ook je bereik groter. Wil je een dialoog aangaan met nieuwe mensen via Twitter, gebruik dan bestaande/bekende hashtags. Zo kan je in gesprek raken met mensen die geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen als jij.

Geen hashtags meer op LinkedIn
Hashtags werken niet meer op LinkedIn, dus gebruik ze dan ook niet. Gebruik je wel een hashtag, dan wordt het wel als een link weergegeven. Maar na het klikken wordt de gebruiker doorgestuurd naar een ‘Help Page’. Dit is dus een doodlopend spoor zonder toegevoegde waarde.

Hashtags op Facebook
In tegenstelling tot Twitter, zijn slechts 28% Facebook profielen openbaar. De impact van hashtags op Facebook ligt daarom een stuk lager dan op Twitter. Maar wanneer je Facebook campagnematig inzet, dan loont het zeker de moeite om hashtags te gebruiken. Gebruikte hashtags voor de campagne worden dan op meerdere platforms gebruikt, zoals Twitter. Waar hashtags volledig tot hun recht komen.

Hashtags op Instagram
Op Instagram wordt veelvuldig gebruikgemaakt van hashtags. Instagram gebruikers houden er van om ontzettend veel foto’s te delen. Als bedrijf kun je dit in je voordeel laten werken. Organiseer bijvoorbeeld een fotowedstrijd waarin fietsers een foto maken van hun mooiste fietsroute in combinatie met de door jou verzonnen hashtag. Dit levert interactie op en ingezonden foto’s kunnen goed gebruikt worden voor jouw beeldbank.

Hashtags op Google+
Het gebruik van meer dan 2 hashtags wordt op veel Social Media platforms gezien als spam. Maar niet op Google+. Hier worden minimaal 3 hashtags aangeraden. Waarom? De eerste 3 hashtags zijn belangrijk voor het zoekresultaat: ze bepalen op welke manier je bericht verschijnt wanneer Google+ gebruikers zoeken op Hashtags.

5 Hashtag tips
Nu weet je alweer wat meer over het gebruik van hashtags op verschillende Social Media kanalen. We geven je graag nog wat algemene hashtags tips:

  1. Claim je eigen hashtag en wees uniek
  2. Gebruik niet teveel hashtags
  3. Gebruik hoofdletters voor ieder woord in de hashtag
  4. Onderzoek eerst je hashtag, voordat de wereld kennis maakt met jouw hashtag
  5. Houd de hashtag kort en krachtig

Kort gezegd: zorg ervoor dat jouw publiek jouw hashtag begrijpt en onthoudt. Veel succes met het toepassen van hashtags!

Bron: Team Nijhuis

Comments are closed.