Gebruik van mobiele apparaten in Nederland: de cijfers!

27 november , 2015

Onlangs heeft Ruigrok | NetPanel een onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders van 18 jaar en ouder naar onder andere het gebruik van mobiele apparaten. Uit dit onderzoek is het volgende naar voren gekomen:

Vier op de vijf Nederlanders gebruikt minstens één of meerdere mobiele apparaten (smartphone, tablet, Smartwatch ,Smart tv, etc..) om te internetten. Naar verwachting zal dat de aankomende jaren blijven stijgen, waardoor de ontwikkeling van content voor mobiele apparaten echt een pré is en moet blijven.

Verschillende devices

Gebruik internet op mobiele devices blijft stijgen

Het argument dat “smartphones echt iets voor de jongere generatie zijn”, is redelijk achterhaald. Mensen onder de 65 jaar gebruiken smartphones nog altijd meer dan mensen boven de 65 jaar. Maar we zien dat de groei in gebruik onder de oudere Nederlanders (> 65 jaar) sterker is. Dus ook ouderen verwachten dat content goed te bekijken is op mobiele apparaten.

Smartphone gebruik ouderen stijgt sneller dan van jongere Nederlanders

Internet via de televisie blijft ook toenemen. Men gebruikt het voornamelijk voor streamingdiensten zoals Netflix (tegen een maandtarief bekijk je ‘on demand’ films en tv-series zonder reclameblokken). In dit segment is er nog veel groei mogelijk en ruimte voor eventuele andere diensten die via de televisie uitgevoerd kunnen gaan worden.

Naast de Smart tv hebben we ook de Smartwatch (een type polshorloge dat niet alleen dient als uurwerk, maar ook een reeks andere functies heeft). De Smartwatch wordt nog niet veel gebruikt, maar is wel volop in ontwikkeling en er wordt ook veel aandacht aangegeven. De kans is dus groot dat de Smartwatch de aankomende jaren veel meer gebruikt gaat worden.

Naar online muziek en online video’s wordt vooral geluisterd en gekeken door jongeren. Muziek luisteren doen zij vooral met hun smartphone, video’s kijken gebeurt vooral via de tablet.

Jongeren luisteren vaker online muziek en kijken vaker online video's

Comments are closed.